עיריית ראשון לציון פרסמה מכרז להקמת מערכת פינוי אשפה פנאומטית בשכונות החדשות במזרח העיר ובמתחם האלף. אחד היתרונות בהקמת שכונות מ"אפס" זה האפשרות לשלב פתרונות יצירתיים ומתקדמים לשיפור איכות חיי התושבים. המערכת החדשה שתוקם בשכונות החדשות- נרקיסים ונוריות וכן במבני מגורים, מבני ציבור ועסקים במתחם האלף, תייתר את הצורך במכולות אשפה במתחמי בניינים. היא בנויה ממספר פירים אסתטיים שיוצבו בלובי המבנה ותאפשר הפרדה במקור של הפסולת, למשל פסולת יבנה, רטובה, אריזות וכו'. הפסולת תצנח למערכת צינורות תת קרקעיות. עם הצטברות כמות מסוימת של אשפה על גבי המגוף, מופעל מפוח בתחנת האיסוף המרכזית ליצירת וואקום, וזה מושך אוויר במהירות גבוהה מכיוון המגוף אל תחנת האיסוף. האשפה "רוכבת"  בצנרת תת קרקעית על זרם האוויר ומגיעה אל תחנת האיסוף המרכזית (טרמינל) שם היא נדחסת למכולת האשפה על ידי מערכת של ציקלונים, מגופים ודחסנית.

איסוף השאפה במרוכז תיעשה מתחנת האיסוף המרכזית שמחוץ לשכונת המגורים. בכך למעשה האשפה נעה מתחת לפני האדמה ולא באמצעות משאיות אשפה בכבישי השכונה. כלומר ביטול  גורם הרעש והפרעה לתנועה, שיפור באיכות האוויר וכן מניעת ריחות רעים ומכרסמים במכולות האשפה המוכרות הנמצאות בדרך כלל בחדרי האשפה בבניינים או במקום ייעודי במתחם הבניין.

ראש מנהל איכות הסביבה בעיריית ראשון לציון, איתמר לוי, אמר: "המערכת תהפוך את העיר להרבה יותר ירוקה. היא תפחית את זיהום האוויר, תמנע מטרדים סביבתיים ותברואתיים ותוזיל משמעותית את הוצאות התושבים והעירייה על פינוי אשפה ופסולת למחזור. מדובר במהפכה של ממש שתשפר את איכות החיים של כולנו."

המערכת מסוגלת לקלוט כמות של עד 25 טון אשפה ופסולת ביום וזמינה 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה ומאפשרת איסוף מתאי השלכת הפסולת ועד לטרמינל, במרחק של עד 2.2 ק"מ.

עלות המערכת גבוהה יחסית ונאמדת בכ-62 מיליון ₪, אולם החזר ההשקעה הוא מהיר אל מול אורך חיי המערכת. למעשה בכל שנה תחסוך המערכת בין 2 ל-3 מיליון ₪ רק מתפעול משאיות, עובדים וכו'. רוב עלות המערכת מושתתת על העירייה. הקבלנים יבנו את הפירים בבניינים במקום חדרי האשפה.

המערכת החדשה תורמת למעשה לסביבה ירוקה יותר, עידוד הפרדה במקור, מניעת מפגעי ריח, רעש וזיהום, הפחתת נסיעות כלי-רכב כבדים בתוך השכונה ועוד. את הפרויקט הסביבתי תוביל החברה הכלכלית בראשות ניצן פלג "מדובר בפרויקט מורכב וחשוב שהחברה הכלכלית לקחה על עצמה להוביל אותו ולקדם את סביבת המגורים החדשה בראשון לציון" מסביר פלג ומוסיף "אני משוכנע שלמערכת החדשה יהיו השלכות אדירות על איכות חיי התושבים בעיר".

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here