החורף מעבר לפינה ובעוד אנו, בני האדם, נערכים בציפייה לגשמי ברכה ומצטיידים במטריה, מעיל ומגפיים עמידים, חשוב מאד לתת את הדעת לשלומם של חברינו הטובים בעלי החיים ולהכין גם אותם לחורף.

צוות הרופאים של השירות הווטרינרי העירוני מציע מספר טיפים והצעות לשמירה על בעלי החיים בעונה הקרה:

איך מתמודדים עם הקור והרוחות?  בזמן צניחת הטמפרטורה מומלץ מאוד להכניס את בעל החיים לתוך הבית. במידה והדבר בלתי אפשרי, חשוב לדאוג שסביבת מגוריו תהייה יבשה, חמימה, אטומה לגשמים ורוחות. במידה  והכלב או החתול אינם מורשים לעלות על הספה, דאגו להם למצע מרופד כגון שטיח, מזרון קטן או שמיכה ישנה, שיבודד את גופם מהרצפה הקרה. שילוב של קור ורוחות הוא גרוע ביותר. כלבים עירוניים מתקשים לשרוד בתנאים אלו למשך זמן, ועלולים להיות חשופים למחלות שונות דוגמת התקררויות, מחלות נשימה ודלקת ריאות ועוד, לפני יציאה לטיול, מומלץ להרגיל את הכלב לקור בחוץ ע"י מעבר ב"חדר ביניים", הכלב יחווה ירידה הדרגתית בטמפרטורה בין הפנים לחוץ וכך ימנע שוק הקשור לשינויי טמפרטורה קיצוניים בגוף. בעלי חיים מגנים על עצמם מפני הקור והרטיבות בעזרת שומן שהם אוגרים בשכבה התת עורית שלהם ובזכות הפרווה שהופכת לסמיכה ועבותה יותר בחורף. לכן,  מומלץ לא לספר ולגלח את חיית המחמד במשך החורף. כמו כן, האוויר שנמצא בין השערות, מהווה שכבת הגנה לכן, כדאי להקפיד להבריש את הפרווה. חיות שפרוותם ארוכה מוגנות טוב יותר מחברותיהן בעלות הפרווה הקצרה, כמו כן גילו של בעל החיים משפיע על רגישותו לקור , על כן לבעל חיים מבוגר יותר יהיה קשה יותר לשמור חום הגוף.

הלבשת בעלי החיים בסוודר נתפסת כנושא "אופנתי" אך מלבד אופנתיות הלבשת הכלב בסוודר תורמת לשמירה על חום גופו והגנה מפני הקור.

מה בדבר מזון?  בחורף מומלץ להאכיל את בעלי החיים שחיים בחוץ בכמות מזון גדולה יותר בכ- 10%. בעל חיים החי מחוץ לבית זקוק ליותר אנרגיה לצורך שמירה על חום גופו ובהתאם לכך צריכת הקלוריות שלו בחורף גבוהה יותר, לעומת זאת בעלי חיים שחיים בבית חמים ובחורף מבצעים פחות פעילות גופנית, נוטים להשמנה,  ניתן לשקול להאכיל בכמות מזון נמוכה יותר ב 10% או להעביר לתזונה דיאטטית ביעוץ עם הווטרינר המטפל.

שתייה מרובה, גם בחורף זכרו לדאוג ולספק לכלב ולחתול שתייה מרובה, היובש הרב ופעולת המזגנים עלולים לגרום לאיבוד מואץ של נוזלים אספקת שתייה גם  תמנע מהם לשתות משלוליות הרחוב, המזוהמות ברובן. נושא הבטיחות אף הוא חשוב על כן יש להיזהר מלהשאיר תנורים שאינם בטיחותיים ליד בעלי החיים ללא השגחה.

ברקים ורעמים בליל חורף קר : סערות וברקים עלולים לגרום לבעלי חיים לחרדות ולחץ, ראשית  יש להקפיד לדאוג שאין אפשרות לכלב לברוח מהבית, במידה והכלב שלכם חווה את הסערות באופן קשה במיוחד ישנם שני פתרונות אפשריים:  הראשון, תרופות ווטרינריות מרגיעות (עם מרשם רופא בלבד לאחר שניסיונות טיפול התנהגותיים לא עזרו). השני, להקליט ולהשמיע לכלב את רעש הרעמים בתדירות גבוהה ובעוצמה נמוכה, עד שיתרגל לרעש. חשוב להזכיר כי גם כלבים שחיים בחוץ עלולים לחוות חרדה מברקים ורעמים ולברוח מהבית.

לא להתבייש ולהתקשר ל 106: כלבים משוטטים ברחוב מצויים בחורף בסכנות רבות של דריסה, קור וסכנה של פציעה עקב מריבות כלבים. על בעלי כלבים להימנע מלשחרר את כלביהם לטייל בחוץ ללא רצועה, מלבד הסיכון הכרוך בכך לכלב, זוהי גם עברה על החוק. הפעילות של השירותים הווטרינרים העירוניים באיסוף כלבים משוטטים מהרחוב במקרים רבים מצילה את חייהם, במקרה ונתקלתם בכלב משוטט לבדו ברחוב , אנא פנו למוקד העירוני 106.

יש לך סימון -אתה חשוב לי: כל כלב או חתול יכולים ללכת לאיבוד או גרוע מכך להיגנב, אנא הקפידו על סימון כמחויב בחוק- סימון כלבים בשבב אלקטרוני ורישיון להחזקת כלב בשירות הווטרינרי העירוני חובה מגיל 3 חודשים וכמובן גם קולר שאליו אפשר לצרף דסקית עם פרטי בעלים, הסימון מומלץ גם לחתולים, בקולר חתולים יש להקפיד על קולר נתיק בכדי למנוע מהקולר להיתקע בכל מיני דברים שחתולים אוהבים לשחק עימם דבר העלול להסתיים בחנק.

העיקר הבריאות: במידה ומיצי או רקסי התלכלכו מבוץ, רצוי לרחוץ אותם אך חשוב להקפיד לייבשם ולסרק היטב את הפרווה בהקדם ובוודאי לפני שיצאו שוב החוצה. מומלץ לשים לב  להתנהגות חיית המחמד שלכם כגון רעידות שרירים שיכולות להעיד על קור. דחיית הטיפול עשויה להוביל למצב של חולשה, הלם ואיבוד נוזלים. בנוסף, כלבים גדולים נוהגים לסבול בימי החורף מרגישות ודלקות באזורי הפרקים לכך יש תרופות ווטרינריות שונות, במרשם בלבד ולאחר בדיקת רופא ווטרינר. הקפידו על מתן חיסונים בצורה סדירה ותעזרו לחזק ולשמור על בריאותם של בעלי החיים. המיתוס לפיו טפילים ומזיקים שונים אינם פעילים בחורף הוא נכון רק חלקית בישראל. זאת משום שהחורף הישראלי איננו קר כמו החורף בארצות אחרות, ובהחלט ניתן לראות פרעושים, קרציות ושאר מזיקים הפועלים גם בעונה זו של השנה ומציקים מאוד לכלב. לכן, חשוב להקפיד על שגרת טיפולי המנע, ואם לא מצליחים להיפטר מהם לבד יש לפנות אל מרפאה וטרינרית, שם יעניקו לכלב את הטיפול המתאים.

חפשו חתולים מסתתרים מתחת מכסה המנוע- אומנם אנו מדברים על כלבים, אך  בחורף חשוב לזכור גם  את מצבם של חתולי הרחוב, חתולי הרחוב הישראלים שאינם מורגלים לימים רבים של קור, נוטים לחפש מקומות להתחמם בהם, כאשר אחד המקומות הפופולריים בעבורם הם מנועי רכבים, על כן חשוב מאוד לזכור בימים קרים להקיש על מכסה המנוע לפני הנעה במטרה למנוע פגיעה בחתול מסתתר וגם פגיעה ברכב.

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here