בפרויקט התחדשות עירונית "שפת רחוב", שמקדמת העירייה מזה שבע שנים, נעשית התאמה לכל רחוב ורחוב בעיר. בימים אלו מבוצעות עבודות שדרוג ברחוב דרור, אחד מהרחובות המרכזיים בעיר. הרחוב הארוך מאופיין גם בעצי פיקוס לאורכו, עץ שמוכר בשל היותועץ בעל שורשים תוקפניים ופירות "מלכלכים", אבל לא רבים יודעים זאת, שהוא נחשב לאחד מסוגי העצים שטיהור האוויר על ידם הוא המשמעותי ביותר בשל צפיפות עלוותם. כלומר תרומתו לסביבה אדירה ולכן התכנון וביצוע העבודות מושפעים במידה רבה מקיומם של עצים אלו ברחוב, במטרה לשמור על עצים ערכיים אלו.

כך למשל, התכנון מתחשב במיקומם של העצים, מתאים את שטחי החניה לאורך הרחוב ואת רוחב המדרכות לתקנים ולחוק, אך שומר על מרחב מחיה מרווח ואף מוגדל, עבור העצים וזאת במטרה לשפר את תנאיהם ובכך למנוע את תופעת השורשים המחפשים את מקורות המים על פני הקרקע. עצים אלו הינם עצים חזקים שגם במצוקות המים המקומיות, ימשיכו לפאר בירוק העמוק שלהם. במסגרת העבודות ישודרג רחוב דרור מן הפרט הקטן ביותר ועד לפרטים הגדולים בהיקף של שישה מיליון ש"ח. מאחר והרחוב ארוך, העבודות בו יחולקו לחמישה שלבים על מנת לצמצם עד כמה שניתן את ההפרעה לשגרת יומם של התושבים

שימור העצים במסגרת התחדשות עירונית היא חלק ממדיניות עיריית ראשון לציון לקדם תכנית לשמירה על עצים ותיקים בעיר כחלק ממיזם 'שנת היער העירוני'. על פי ההערכות, ברחבי העיר נטועים כ-95 אלף עצים. מכיוון שראשון לציון היא אחת מהמושבות הראשונות בישראל, קיימים עצים ותיקים ומיוחדים מאוד. זו הסיבה שהעירייה פונה לתושבי העיר, בעיקר לציבור חובבי הטבע וההיסטוריה, לסייע בדיווח ככל הידוע להם, על עצים בני 50 שנה ומעלה בתחומי העיר.

בדומה לתחום של שימור מבנים היסטוריים, או ממצאים ארכיאולוגיים, אשר עוסקים בתיעוד, שימור ואף שיקום האתרים, גם נושא העצים הוותיקים ראוי להתייחסות דומה, בשל הכרה בערכיהם, הצורך בהגנה עליהם מפני בניה וכריתה, טיפוחם ותמיכה בהם במידת הצורך. העיר ראשון לציון, שהיא עיר ותיקה, כוללת בתחומה עצים רבי פאר ושנים. לאור זאת, מעוניינים באגף התכנון, לתעד, לשמר ולטפח את העצים הללו.

ב-2009 חוקק תיקון 89 לחוק התכנון והבניה הדורש מכל יזם המגיש תכנית להציג את העצים הבוגרים הקיימים בשטח הבניה העתידי, לאישור פקיד היערות. כל העצים הבוגרים, מוגנים על ידי חוק זה, ורק אישורו של 'פקיד היערות' יכול לאפשר כריתתם או העתקתם. הגדרת עצים אלו תחת סיווג נוסף של 'עץ לשימור', תפנה תשומת לב לחשיבותו, ותמנע פגיעה פוטנציאלית בו. כמו כן, הגדרתו כ'עץ לשימור', תאפשר תשומת לב מיוחדת לטיפול הנדרש לעץ, בשל גילו, במידת הצורך.

מלבד הערך ההיסטורי, חשוב לדעת כי העץ הבוגר מסייע לנו במתן צל רחב יותר, שכה משמעותי באקלים המקומי. בנוסף לכך, העצים מהווים נקודת ציון חשובה בנוף ובסביבה העירונית, מסמלים עבורנו תחושה של 'מקום' /'זהות' או 'שייכות'. לעיתים העצים מקבלים משמעות בשל היבט 'תרבותי' או 'פולחני' הקשור בהם.

תושבים, המכירים סיפורים הקשורים בעצים ותיקים הקיימים בעיר, או מתגוררים בסמיכות לעצים כאלו, יכולים לסייע במידע לצורך הליך תיעוד העצים הוותיקים בעיר. ניתן לשלוח את המידע לטל קויתי, באגף התכנון בעירייה, בכתובת: TalK@rishonlezion.muni.il  או לאתר הפייסבוק העירוני.

צילום: GOOGLE EARTH

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here