הקיץ רק הסתיים, אבל בחברת המים מניב החלו כבר להיערך לקראת החורף גם כדי למנוע הצפות, אך גם כדי ליהנות מהמים, כלומר לאגום את מי הגשמים כך שישמשו להשקיה ובסופו של דבר לחיסכון של מיליוני שקלים בשנה על מים.

במהלך השנה, פועלים עובדי מניב ראשון לשמירה על מערכות הניקוז, על פי תוכנית שנתית של תחזוקה מונעת. תחזוקה זו כוללת פעולות שגרתיות כמו ניקוי קולטנים וניקוז תעלות הניקוז והמובלים. לקראת החורף, ובעיקר לקראת הגשם הראשון, מוגברים מאמצי התחזוקה. תעלות הניקוז והמובלים הגדולים עוברים ניקוי יסודי באמצעות ציוד מכני. בין היתר נעשית שטיפת קווים וקולטני הניקוז נסרקים ומנוקים, כך גם שוחות הניקוז. בראשון לציון יש למעלה מ-15,000 קולטנים הפזורים לאורך 300 ק"מ צנרת ניקוז. מכאן, דרושה פעילות בהיקף נרחב כדי לשמור על ניקיונם של קולטנים אלו. מאז 2003 ועד היום, הושקעו לא פחות מ-90 מיליון שקלים בשדרוג והחלפת קווי ניקוז. כאשר החורף כבר מגיע, פועלת חברת המים מניב ראשון על פי נוהל סערה. כלומר מיפוי הפניות המתקבלות במוקד באשר להצטברות מי הגשמים, ופעילות לשיפור קליטת המים במערכת ההולכה. במקביל, במקומות המועדים להיקוות של מים, מבצעים עובדי החברה טיפול מונע יסודי. בעת אירוע גשם משמעותי, עובדי מניב יוצאים לשטח ועובדים מסביב לשעון.

החורף הוא גם רווח לכלל תושבי העיר, עיריית ראשון לציון פיתחה כבר לפני שנים רבות את שני האגמים במערב- אגם ראשון ואגם הנקיק. שני אלו יחד יכולים להכיל כ-3.5 מיליון מ"ק. החברה הקימה שתי תחנות שאיבה שמטרתן להעביר מאות אלפי מ"ק מאגם ראשון לאגם הנקיק, הגדול יותר. כמויות המים האדירות האלו משמשות בהמשך להשקיית כל הפארקים והגינות הציבוריות במערב, לרבות אצטדיון הכדורגל. העירייה חוסכת כך כחמישה מיליון שקלים בשנה בכך שהיא משתמשת במי הגשמים ולא במי מקורות. לאגמים יש כיום מימד נוסף והוא פנינת טבע לטיולים, שייט באגם, צפרות ועוד.

מנכ"לית מניב ראשון, סאלי לוי, מציינת כי בראשון לציון נבנתה מערכת כך שתוכל להתמודד גם עם סערות קשות במיוחד שבהן מופעי הגשם מלווים ברוחות חזקות "ההשקעה בשדרוג תשתיות הניקוז של ראשון לציון מאפשרת פתרון ניקוזי אזורי לשכונות החדשות במערב העיר ולשכונות החדשות בערים הסמוכות חולון ובת-ים, ובכך אנו תורמים למניעת בזבוז מי גשם באזור כולו" מסבירה לוי ומוסיפה: "במקום שמי הגשמים, שאינם מחלחלים, יזרמו לים וייעלמו, הם נאגרים ומשמשים להשקיה של הפארקים והגינות הציבוריות במערב העיר. עד לפני עשור, מערכות הניקוז תוכננו בהנחה שסערה גדולה וגשומה במיוחד מתחוללת רק אחת ל-25 שנה. אולם, עקב השינוי האקלימי בכדור הארץ, יש יותר ויותר ימים סוערים עם פרקי גשם עוצמתיים – כאשר המרווחים בין הימים הגשומים גדלים והולכים, מה שהופך כל גשם למעשה לגשם ראשון".

ריכזנו עשרה טיפים שיעזרו לכולנו לצלוח את החורף בשלום.

  • בימים קרים במיוחד – תנו לברז לטפטף. בימים שבהם יש חשש לקרה והטמפרטורות צפויות לרדת  ולהיות נמוכות במיוחד, כדאי להשאיר בלילה ברז מטפטף קלות. כך תבטיחו זרימה מתמדת של מים ותמנעו קיפאון של המים בצנרת.

  • לנקות את קולטני הניקוז בחצרותיש להקפיד שקולטני הניקוז בחצרות יהיו נקיים (בצנרת הפנימית ובחלק העליון החשוף להיווצרות ערימות עלים, שקיות ניילון וכדומה). שמירה על ניקיון הקולטנים תאפשר למים לזרום בשעות הגשם.

  • לבדוק את המרזבים. לא פעם, בגשמים הראשונים של העונה, או בפרקי גשם חזקים במיוחד, אנו  סובלים מהצפות בבית, בגג או בחצר. כדי להימנע מכך, יש לבדוק את פתחי הניקוז של המים – למשל, הפתחים העליונים והתחתונים של המרזב בבית.

  • לוודא שהגג אטוםנזילות מהגג בימי החורף הן דבר שכיח שניתן למנוע בקלות. רגע לפני שמתחילים הימים הגשומים, כדאי לבדוק בעזרת איש מקצוע שהגג אטום. בבתים בעלי גג רעפים, יש לבדוק שאין רעפים שבורים או רעפים שזזו ממקומם.

  • לבדוק את מערכת החשמל בבית ולהצטייד בתאורת חירום.

  • התקינו מערכת חימום מהירה למים. שוב הגיעה העונה שבה צריך לתכנן היטב את שעת המקלחת,  כדי לא להתקלח במים קרים. במקום להסתפק בדוד החשמלי, אפשר לרכוש מערכת חימום מהירה, שתספק לכם מים חמימים ונעימים תוך דקות ספורות. בשוק קיימות מערכות לחימום מים מהיר משלל סוגים: כאלו הפועלות על חשמל, לצד מערכות המופעלות בגז. בנוסף, מומלץ להתקין "שעון שבת" (טיימר) לדוד, באמצעותו ניתן לשלוט בזמן פעולת הדוד.

  • לא לנסות לפתור לבד. בכל מקרה של הצפה או רטיבות, כדאי לפנות לבעלי מקצוע שיטפלו  בבעיה, ובמידת הצורך, לפנות למוקד העירוני. שימו לב שקיימת חשיבות מכרעת לניתוק זרם החשמל לדירה או לבניין, וזאת על מנת למנוע סכנת התחשמלות. כמו כן, יש לפעול להעברת הדיירים למקום מבטחים.​

  • להימנע מחסימת זרימת המים לתוך מערכת הניקוז. לא להניח את הפסולת והגזם על קולטנים ולהימנע ככל הניתן מחנייה על קולטנים.

  • להימנע מהוצאת גזם ופסולת בימים סוערים וגשומים, גם אם מדובר בימי ההוצאה.

  • במידה ואתם מבחינים במפגע, דווחו ישירות למוקד העירוני  שמספרו 106.

תגובות

תגובות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here